7. Řídící jednotka

Řídící jednotka žádná není. Tedy žádná sofistikovaná jednotka, která se dá zakoupit na několik tisíc Kč. Já si řekl, že jde přece jenom o zapnutí, když je teplota v kolektoru vyšší než teplota v nádrži a vypnutí, když je to naopak. Stačí si tedy postavit jen teplotní rozdílový spínač. Stavebnici tohoto spínače lze zakoupit například u Conrada za necelých 300 Kč.

 

Na trimru se pak jen nastaví, zda spínač sepne čerpadlo, když se teplota v kolektoru a nádrži rovnají, nebo například až když je teplota v kolektoru o 5°C vyšší než v nádrži. K tomuto nastavení je zamozřejmě nutné mít přehled o teplotách v systému. K tomu mi právě slouží panel s teploměry.

 

V jednoduchosti je krása... jenže já si to zkomplikoval právě problémem s nefunkčním samovolným stečením vody zpět do nádrže, když vypne pumpa. Vyřešil jsem to instalací druhé pumpy v opačném směru, která se sepne vždy při vypnutí hlavní pumpy. Vypne se až po uběhnutí intervalu, který je nastavený na časovém spínači. Ten jsem mimochodem taky pořídil jako stavebnici z Conrada.

 

Ovšem toto vše funguje v případě, že je v pořádku napájení. Když však vypnou proud, je problém v zimě i v létě. V zimě zůstane voda v kolektoru, , což v mrazech může způsobit popraskání potrubí, i když PEX trubky jsou v tomto směru o hodně odolnější než měděné trubky. V létě zase při zastavení cirkulace vzroste stagnační teplota uvnitř kolektoru což se negativně projevuje na jeho životnosti, v krajním případě ho to může nevratně poškodit.

 

Proto jsem použil klasický akumulátor z auta na 12 V jako záložní zdroj, který se zapne v okamžiku výpadku proudu. Problém je, že hlavní čerpadlo je na 24 V. Proto jsem (aby to nebylo už tak dost komplikované) potřeboval nějakým způsobem zdvojnásobit napětí z akumulátoru. Kdybych pozorněji hledal na internetu, našel bych adaptér do auta k napájení notebooků s nastavitelným výstupním napětím do 24V. Ale já dřív našel schéma zapojení zdvojovače stejnosměrného napětí, tak jsem si ho vyrobil sám.

 

Zdvojovač napětí:

 

Do krabičky se zdvojovačem jsem ještě přidal stabilizátor napětí 15 V se dvěmi diodami na výstupu, tak aby výstupní napětí po úbytku přes diody bylo 13,8 V, což je optimální pro nabíjení autobaterie konstantním napětím. Autobaterii mi tak trvale připravenou a nabitou udržuje solární panel umístěný vedle solárního kolektoru. Jedná se o malý solární panel s maximálním výkonem 5 W.

 

K tomu všemu jsem ještě do víka nádrže dal termostat, který v létě bude vypínat čerpadlo v případě, že teplota v nádrži přesáhne nastavenou teplotu. Čerpadlo je totiž stavěné na max. teplotu 60°C, kterou bych nerad překračoval. Z jednoduchého ovládání jsem se propracoval k poněkud složitějšímu, nicméně plně funkčnímu prototypu. Momentálně to vypadá nějak takhle:

 

Hlavně se nesmějte těm krabičkám od mýdla, stavěl jsem to jako prototyp, nejdříve do jedné krabičky teplotní rozdílový spínač, pak přibyla druhá krabička s časovým spínačem pro drainback. No a potom záložní zdroj s dobíjením a zdvojovačem do největší krabičky... Mám k těm krabičkám nostalgický vztah, jsou ještě z komunistických dob, kdy se ještě vyplácelo si elektroniku vyrábět sám na koleně...

Komentáře

#1 | Pavel dne February 02 2014 10:57:26
Kvalitní solární regulátory Sorel:
http://www.solarn...tory-sorel

Přidat komentář

Jméno:

Validační kód
Validační kód


Vygenerované za: 0.38 sekund
209,208 návštěv